Opiskelija keskiössä

Olin kuullut, että Online Educa Berlin (OEB) olisi ”se” konferenssi, jos haluaa saada katsauksen siitä missä mennään verkko-opetuksen saralla. Niinpä askeleeni suuntasivat marraskuun lopussa Berliiniin, kuten teki yli 2000 muutakin osallistujaa 93 maasta.

Kaikesta näki, että konferenssia on järjestetty jo monta vuotta, sillä kaikki sujui hyvin ja Intercontinental-hotelli oli paikkana tuttu järjestäjille. Tilaa oli kaikille ja jopa ruokailu sujui jouhevasti huolimatta ihmismäärästä. Enpä ole muuten saanut yhtä hyvää (gourmet)ruokaa missään konferenssissa aikaisemmin 🙂

Konferenssin teemana oli ”Owning Learning” eli onko oppimisen keskiössä opiskelija, opettaja vai instituutio. Esitykset käsittelivät teemaa monelta kantilta: elinikäinen oppiminen, henkilökohtainen oppiminen, vuorovaikutteisuus, tekoälyn vallankumous, jne. Oppiminen on jo muuttunut henkilökohtaiseksi, mobiiliksi ja oppimista tapahtuu koko ajan. Helsingin yliopiston strategiankin yhtenä teemana on ”opiskelija keskiöön”. Tämä oli hyvin linjassa OEB:n puhujien kanssa.

Vaikka konferenssissa puhuttiin myös sulautuvasta oppimisesta, niin mielestäni itse termi on jo vanhanaikainen, sillä kaikkihan on sulautunutta. Niin opiskelijat kuin opettajat etsivät tietoa netistä ja käyttävät monipuolisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita. Oppimista tapahtuu myös koko ajan työn ohessa ja töissä.

Opettajien rooli on muuttunut, kuten myös opetustilanteet. Kuinka paljon tekoäly voi korvata opetusta, tarvitaanko vielä opettajia? Opetuksen pitäisi olla myös avointa kaikille, minkä takia esim. monet MOOC:t ovat suosittuja. Opetukset halutaan pitää kuitenkin laadukkaina, johon tarjolla on erilaisia ratkaisuja (esim. EFMD;n tsekkauslistat).

Opetusvälineet muuttuvat myös. Kirjalle tulee uusia henkilökohtaisia ja epälineaarisia lukuelämyksiä (esim. CogBooks) ja videot ovat interaktiivisia. Verkko-oppimisympäristötkin muuttuvat, ehkä jatkossa löytyy haastaja meidän tutulle Moodlelle, esim. Canvas tai D2L.

TTHVYO ei ole kovin kaukana OEB:ssa esille tulleista teemoista: meidän opetus on sulautunutta, osittain mobiilia, avointa, käytämme videoita, verkkokokousjärjestelmät tuovat tilaisuudet kaikille mahdolliseksi ja pyrimme laadukkaisiin verkkokursseihin. Toki resurssimme ovat pienet ja jatkossa ehkä vieläkin pienemmät, mutta osaltaan tietotekniset ratkaisut mahdollistavat kustannustehokkaat ratkaisut.

Näytteillelaittajissa oli mukana myös suomalaisia yrityksiä näyttävästi, kuten Catchbox (heiteltävä mikrofoni) ja Tuudo (oululainen mobiilisovellus opiskelijahallinnon tarpeisiin).

OEB lunasti kyllä odotukset ja voin suositella konferenssia kaikille, joita aihe kiinnostaa. Esityksiä voi katsella myös jälkikäteen OEB:n Youtube-kanavalla. Varsinkin aamuiset plenaryt olivat mielenkiintoisia.

-Lena S.

 

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

2 × one =